Jympa och övrig gruppträning

Jympa

Friskis&Svettis jympa har grundintensiteterna soft, bas, medel och intensiv. Här nedan ser du Kirunaföreningens utbud.
Uppvärmning, rörlighet, styrka, kondition, nedvarvning och vila ingår alltid.

Tips! För bästa effekt och skonsam träning, välj en nivå där du har lite marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul!

Soft 

Jympa soft tar hänsyn, bygger upp och utmanar

Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att soft-träning är precis vad ett stressat sinne längtar efter?

Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.​

Bas

Bygger upp från grunden

Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är helt hoppfritt och dessutom fritt från tunga belastningar för nacke och axlar men innehåller jogging och några andra steg som "lättar" från golvet.

Medel

Högt tempo, varierad belastning och en del hopp

Passar den som är någorlunda vältränad, gillar hårdare tag och en del hopp. Ett komplement till andra träningsformer som konditionsgrenar eller lagsporter.
Medel innehåller hopp och ibland också jogging beroende på hallstorlek. Du kan dock själv alltid välja hur vill göra. Forma din egen jympa och gör det du orkar.

Puls

Jympa med mer utrymme för kondition

Ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av några rörelseutmaningar.
I Pulspasset hänger vi på musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.  
Pulsjympa i Kiruna finns på medelnivå under våren 2018.


Inte jympa...

Cirkelfys

Funktionell, sportig träning i stationer

Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettelbells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt.
 
Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll.

Core

Funktionell träning med fokus på bålstabilitet
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.

Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.

Core soft

Hållning, stabilitet och kontroll.
Träna och utvecklas i dina rörelsetekniker. Vi jobbar fokuserat och medvetet, banar in bra rörelsemönster som bygger upp din kapacitet. Mycket fokus är på kroppens mittdel, dvs mage, rygg och sida – din core. Vi tränar också de andra stora lederna; skuldra, höft, knä och fot. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.

Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att den lugnare karaktär som soft-träning har är vad du trivs bäst med.

Yoga

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig.

Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir. Du behöver inte ha tränat yoga innan.

IntervallFlex

Ett tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass för dig som gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Dans fusion (Nyhet våren 2018!)

Ett danspass som blandar olika dansstilar, t ex disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär.  Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset. 

Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet.


 Plankan

 

 

 För dig som inte kan slita dig från din kompis