Löpning

Under höstsäsongen 2017 erbjuder vi löpning på onsdagar. Det är tre typer av pass; Löpning – kvalitet, Löpning - distans och Cross.
Köldgräns - 15°C (inställda pass annonseras på Facebook och här på webben). Vi lånar ut broddar vintertid.

Löpningen följer i stort sett samma tider över året som övrig träning i föreningen.
​ 

Löpning är mångas absoluta träningsfavorit, som egen träningsform eller som komplement till annan träning. Fördelarna med att träna i grupp är flera, till exempel för dig som har svårt att komma igång. Eller för dig som trivs med tryggheten i en grupp. Vår utbildade ledare och värd tar hand om dig under passet. Alla pass, oavsett intensitet, innehåller uppvärmning, teknikträning, nedvarvning och stretching.

Löpning - kvalitet

Kvalitetspassen handlar om att springa så effektivt som möjligt. Att springa med kvalitet är att förflytta sig framåt lätt, lustfyllt och energisnålt. Alla våra varianter av Kvalitetspasset innehåller därför mycket teknik, som att träna på att springa med rätt hållning, framåtlutning, fotisättning, frekvens och armpendling.
Vilket slags kvalitetspass du än väljer, så peppar och utmanar vi dig på din nivå. Vi strävar efter att hjälpa dig bli starkare och snabbare och undvika skador. Nedan beskrivs några olika inslag i kvalitetspasset.

Intervall

Intervallträning är effektiv konditionsträning. Den förbättrar din syreupptagning och ökar din förmåga att jobba med mjölksyra i musklerna.
Vi varvar tuffa, korta intervaller med längre på ansträngande och mycket ansträngande nivå med anpassade återhämtningsperioder. Målet är att du ska orka hålla samma höga tempo både första och sista intervallen med god teknik.
 
Backe
Vi tränar i backe för att bli starkare i muskelgrupper som driver på löpsteget. Backlöpning är en rejäl pulshöjare, så här behöver vi längre återhämtning för att behålla tekniken och få bra effekt. Oftast springer vi i 30-60 sekunder uppför, men också kortare och då i ett högt tempo.
 
Teknik
Teknik tränar vi för att använda kraften i rätt riktning och undvika skador. Teknikträningen gör oss starkare i de rörelsemönster som gör oss till effektiva löpare.
Vi startar från grunden och tränar på att rikta kraften framåt, på hållningen, på att landa under kroppen och pendla från axeln. Vi fokuserar på känslan och springer med fokus på en sak i taget.
 

Löpning - distans

Under distanspassen strävar vi efter att hålla ett jämt tempo under en bestämd tid eller sträcka. Vårt mål är att du ska uppleva ett skönt flyt i din löpning under en längre tid. Du tränar din aeroba kapacitet, din syreupptagningsförmåga, och blir uthållig i de strukturer du använder när du springer.
Du är välkommen att träna distanspasset vare sig du är van eller ovan vid löpning Vi anpassar passet utifrån deltagarna och ger var och en möjlighet att springa på sin egen nivå. Det brukar bli en skön stämning under distanspassen. Vi är bra på att peppa, bekräfta och skapa goda förutsättningar för att alla ska både orka och utmanas.
 

Cross

Cross passar dig som söker en variationsrik träningsform och gillar uteträning. Det är ett härligt träningspass där vi utmanar alla fysiska kvaliteter.
Vi blandar löpning med träning i stationer. I stationerna jobbar vi med totalövningar i 5-7 minuter. De flesta har fokus på styrka, men vi får även med balans, koordination och rörlighet. Vi jobbar med till exempel utfall, knäböj, armhävningar, situps, rygglyft, dips och upphopp.
Intensiteten i stationerna och övningarna är hög. Vi strävar efter att hålla pulsen uppe på en jämn nivå genom hela passet. Som alltid kan du så klart själv bestämma svårighetsnivån på övningarna och anpassa efter din förmåga.
Förflyttningarna på 2-4 minuter mellan stationerna blir återhämtning, en aktiv vila, utan att träningskänslan försvinner.

 
Priser

För dig som redan är medlem i Friskis&Svettis Kiruna ingår Löpningen i ditt medlemskap. 
Vill du bli medlem läser du mer här om kort & priser>>





Träna ute